کد مطلب:1535 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:266

کسانی که روزه بر آنها واجب نیست


1734- كسی كه به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد , یا برای او مشقت دارد , روزه بر او واجب نیست .



ولی در صورت دوم باید برای هر روز یك مد طعام - گندم یا جو یا نان و مانند اینها - به فقیر بدهد.



1735- كسی كه به واسطه پیری روزه نگرفته اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگیرد , احتیاط مستحب آن است كه قضای روزه هایی را كه نگرفته است به جا آورد.



1736- اگر انسان مرضی دارد كه زیاد تشنه می شود , و نمی تواند تشنگی را تحمل كند , یا برای او مشقت دارد , روزه بـر او واجب نیست ولی در صورت دوم باید برای هر روز یك مد طعام به فقیر بدهد , و احتیاط مـستحب آن است كه بیشتر از مقداری كه ناچار است آب نیاشامد , و چنانچه بعد بتواند روزه بگیرد , بنابر احتیاط مستحب روزه هایی را كه نگرفته قضا نماید.



1737- زنی كه زاییدن او نزدیك است و روزه برای خودش یا حملش ضرر دارد , روزه بر او واجب نیست , و باید برای هر روز یك مد طعام به فقیر بدهد , و در هر دو صورت روزه هایی را كه نگرفته باید قضا نماید.



1738- زنـی كـه بـچه شیر می دهد و شیر او كم است چه مادر بچه یا دایه او باشد , یا بی اجرت شیر دهد , اگـر روزه بـرای خودش یا بچه ای كه شیر می دهد ضرر دارد , روزه بر او واجب نیست , و باید برای هر روز یـك مـد طعام به فقیر بدهد , و در هر دو صورت روزه هایی را كه نگرفته باید قضا نماید , ولی بنابر احتیاط واجـب ایـن حـكـم اخـتصاص به موردی دارد كه شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد , و اما اگر راه دیـگـری بـرای شـیر دادن بچه باشد - مثلا این كه چند زن در شیر دادن او شركت كنند - ثبوت این حكم محل اشكال است .